zaterdag 29 september 2012

de stad die nooit slaapt....

hoi Els,

helemaal Amsterdam, joh, die foto's van jou. zo herkenbaar! in die stad 'gebeurt' altijd wat, als fotograaf kom je er ogen tekort.... zo'n foto shoot tussen de fietsen met die mandjes op de grond, het valt bijna niet op, goed dat je het gezien en vastgelegd hebt! en die schaftende mannen op de kade.... wow, kan ze bijna (plat Amsterdams) horen praten... zo leuk ook dat ze allemaal in een andere houding zitten. die boot eronder maakt het plaatje compleet.

jarenlang was ik kind aan huis in Amsterdam. heb er 10 jaar in de buurt gewoond en daarna nog 10 jaar in het centrum gewerkt. een paar maanden terug ben ik er voor het eerst met mijn camera naar toe gegaan om een heel bijzonder kunstwerk te fotograferen: Blues before Sunrise


op verzoek van het Stedelijk Museum had kunstenaar Steve McQueen het Vondelpark een totaal andere atmosfeer gegeven door de 257 straatlantaarns in het park van blauwe lampen te voorzien. Ik ben er een paar uur met mijn scootmobiel doorheen gereden (camera op het stuur met een gorillapod) en heb onder andere deze opnamen gemaakt.


ik was nog net op tijd, want een paar dagen later heeft de gemeente letterlijk de stekker uit het project gehaald, omdat de fietsers en joggers die het park dag en nacht doorkruisen helemaal gedesoriĆ«nteerd raakten door het blauwe licht en voortdurend op elkaar botsten. je zou dus kunnen zeggen dat deze beelden redelijk uniek zijn, omdat dit kunstwerk op geen enkele manier voor herhaling vatbaar is :-()


het was een hele bijzondere ervaring om door een paarsblauw Vondelpark te rijden, nogal vervreemdend ook, alle vertrouwde herkenningspunten waren verdwenen in een buitenaardse fluorescerende mist. ik ben wel blij dat ik het gezien heb en iets van de sfeer heb kunnen vastleggen.

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten