vrijdag 12 oktober 2012

filters en presets

read the english text

hallo Els,

heerlijk he, die herfst! wat ziet het er bij jou in de straat kleurig uit!

je 'grapje' met het geel bovenin de bomen heeft me geïnspireerd, ik ben meteen de artistieke filters op mijn Olympus gaan uitproberen


voor de bovenste opname heb ik een 'cross process' filter gebruikt met een 'pinhole' effect.
de onderste opname is de RAW versie die ik in Lightroom een beetje heb bijgewerkt.
de donkere vignettering vind ik wel leuk, maar de cross process tinten zijn me een beetje te hard en te groen. ik ga meer voor de warmere tinten.

Lightroom heeft een aantal presets die vergelijkbaar zijn met de artistieke Olympus filters, alleen kunnen ze pas naderhand worden toegepast (post-processing). ik heb daar een beetje mee zitten spelen.


de bovenste foto is het resultaat van een van de B&W toned presets, nl de split tone 3. de onderste foto is het onbewerkte origineel. hoewel ik de kleuren in de onderste foto heel erg mooi vind, kan ik me voorstellen dat in een bepaalde context het groen monochroom heel indrukwekkend kan zijn.

grappig hoor, om te zien hoe een foto door zo'n filter totaal van sfeer en impact kan veranderen.

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten