zondag 14 oktober 2012

contrast en korrel

read the english text

hallo Els,

inderdaad heel erg mooi die zwart-wit contrasten, bijzonder gezichtspunt ook. en veel te zien. heb je een groothoeklens gebruikt?

ik ben meteen weer aan de slag gegaan met de Lightroom presets, dit keer de B&W serie. deze opname is in de binnenstad van Leiden genomen en ik heb hem eerst naar laag-contrast B&W omgezet en daarna verder bewerkt.


het lage contrast laat het spiegelende en vervormende effect van de winkelruit beter tot zijn recht komen, het verhoogt de wat dromerige sfeer. alleen de kast in het midden en de jas van het meisje heb ik wat donkerder gemaakt. wat kunnen foto's opknappen als je ze naar zwart-wit omzet zeg! ik vergeet vaak om die mogelijkheid te onderzoeken, door jouw foto kwam dat idee ineens weer boven, dankjewel!

jouw avondopname vind ik ook intrigerend, dat blauw en rood van die auto's lijkt wel van de foto af te springen zo fel en glanzend. en dan dat fel verlichte groen van die bomen!
zo totaal anders dan mijn opname hieronder, alweer van de binnenstad van Leiden maar nu 's avonds laat. ik heb er eerst de (kleur)ruis uitgehaald en hem daarna wat meer korrel gegeven voor de sfeer.


verbazingwekkend hoe bepalend de kleur van het (kunst)licht en de beslotenheid van de straten is voor de sfeer van de foto.... en dan te bedenken dat beide foto's misschien wel op dezelfde tijd genomen zijn!
natuurlijk zullen de instellingen van de camera ook een rol spelen. die van mij waren: sluitertijd 8 seconden (camera op mijn gorillapod natuurlijk en op 2 seconden vertraging) diafragma f/22 en ISO 200
kun jij nog nagaan welke jij gebruikt hebt?

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten