donderdag 25 oktober 2012

subtiel

hoi els,

adembenemend mooi, jouw macro van die passiebloem. fantastisch dat je van zo dichtbij opnamen kan maken. en dan ook nog zo scherp en met zo'n mooie DoF.... en die waterdruppeltjes zijn inderdaad heel subtiel.
zelf kan ik niet zo dicht bij mijn onderwerp komen, voor close ups gebruik ik altijd mijn telezoom en die is alleen scherp als ik voldoende afstand hou. vaak snij ik in de nabewerking de helft van de foto weg, zodat ik toch een beetje een macro effect krijg, zoals op de collage hieronder


langs de golfbaan staat deze prachtige dieproze kardinaalsmuts die in de herfst fel oranje zaden laat vallen. ik vind het contrast tussen die twee intense kleuren heel bijzonder en ben ieder jaar weer blij als ik daar iets van op de foto kan zetten.


van de week kwam Cisca's schoonzus, die bij de IVN zit, vragen of ik een heel bijzonder zwammetje op de foto wou zetten. natuurlijk pakte ik meteen mijn camera om met haar op pad te gaan. midden in het drassige struikgewas stond een rottende boomstronk begroeid met mos en daarop zat deze zeldzame kroontjesknotszwam. hoewel er bijzonder weinig licht was, lukte het me toch om deze foto te maken.
het zwammetje is niet veel groter dan een euro, dus ik ben eigenlijk nogal verbaasd dat ik hem er toch nog zo goed op heb weten te krijgen. met een echte, lichtsterke macro zou dat veel beter gelukt zijn. voor zo'n lens ben ik daarom ijverig aan het sparen :-()

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten