woensdag 3 oktober 2012

verzamelen

hoi Els,

bizar hoor, die felgekleurde bal drijvend op een 'grasveld' van kroos....  mooi gezien ook. het water is eigenlijk nauwelijks zichtbaar in dit plaatje en toch zal vrijwel iedereen onmiddellijk begrijpen dat het geen verlaten voetbalveldje is...
ook de foto uit de wasstraat is prachtig, de dikke slierten water die langs de ruit druipen, de donkere  zwarte sprieten van de borstels aan de linkerkant en de kleuren die gloren in de verte... geweldig! het mooist vind ik de gedeeltelijk zichtbare boodschap: tot ziens! die geeft de benodigde context waardoor ik begrijp waar de foto over gaat.
de manier waarop mensen beelden vertalen en interpreteren boeit me mateloos. een paar maanden terug ontdekte ik een kunstenares die daar onderzoek naar doet, ze heet Ola Lanko en haar project heet 'visual literacy'. ze heeft een paar hoofdstukken uit haar boek, 'Required Reading' online gezet en die over semantiek (de betekenis van symbolen) vind ik heel verhelderend.

je vraag of ik een verzameling heb houdt me bezig. in eerste instantie dacht ik: nee ik verzamel niks. daarna dacht ik: ja, al mijn fotoblogs zijn in feite verzamelingen. maar dat is natuurlijk een erg algemeen antwoord. ben toen mijn werk van de afgelopen maanden gaan bekijken en ineens zag ik het: ik verzamel foto's van verwelkend groot hoefblad. op het eiland achter mijn huis groeit ieder jaar een enorme haag langs het water, die in de herfst op zo'n bijzondere manier verdroogt, verkleurt en tenslotte vergaat, dat ik er bijna iedere dag wel een foto van maak, zo mooi vind ik het.

deze is van 3 weken terug


op flickr heb ik ook een paar verzamelingen staan, bijvoorbeeld deze in kleur en deze in zwart wit

maar ik verzamel nog meer, heb ik ontdekt......  de afgelopen maanden heb ik alle veertjes die ik onderweg in het gras zag liggen in mijn zak gestopt en thuis in een grote glazen pot gedaan. ik heb geen idee waarom ik dat deed, het kwam gewoon ineens bij me op, met de vage gedachte dat ik er later misschien eens een foto van zou willen maken. dat heb ik vanmiddag meteen maar even gedaan. hier is het resultaat.


wel grappig dat mijn favoriete thema (reflecties) toch ook weer een rol speelt in deze foto...:-()

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten