zondag 21 oktober 2012

warmte

hallo Els,

wat een inspirerende foto's!
de kleuren van die boom vind ik magisch, het licht maakt het plaatje bijna buitenaards, een schilderij dat je in verwarring brengt met het strakke felgekleurde realisme van de straat en de auto's als omlijsting voor het impressionisme van die majestueuze, in herfsttinten getooide boom. 
en dan daarnaast de gloed van een brandende kaars die het hele plaatje verwarmt. mooi hoor!
dat vierkant formaat is hier trouwens heel effectief. 

het lijkt wel alsof mijn behoefte aan warmte en behaaglijkheid groter wordt nu de winter eraan komt en de dagen steeds korter en donkerder worden. heb jij dat ook? zodra de avond valt gaan overal de lichten aan en worden de huizen stralende lichtbakens in de duisternis. langs het water wordt dat effect nog sterker, omdat de reflecties de hoeveelheid licht verdubbelen.

gisteravond heb ik geprobeerd iets van die sfeer in beeld te krijgen. 


deze foto is vanaf een bruggetje in het park genomen. het uitbundige licht spat bijna van de foto af en er zijn veel details te zien. je zou bijna naar de overkant varen en op het raam kloppen.


deze huizen staan een stuk verder weg en maken een meer gesloten indruk, het licht is gedempter en hier en daar zijn de gordijnen dicht. het geheel straalt een soort rust uit die ik niet zou willen verstoren.


dit huis staat aan de overkant van de Zijl en lijkt volledig naar binnen gekeerd. de takken voor de ramen en de omringende duisternis vergroten het effect van onbereikbaarheid. gek genoeg vind ik dit beeld het meest aantrekkelijk.
wat zegt dat over mij, denk je? :-()

groetjes van helga

Geen opmerkingen:

Een reactie posten