zondag 6 januari 2013

dame te gast: sonja samsung

Hoi Helga, hoi Els,
Wat een prachtige top drie hebben jullie uitgekozen van jullie eigen foto's. Behalve de mooie beelden zie je ook dat jullie de techniek beheersen. Voor zover ik dat al kan zien.
Jullie terugblik past goed in deze tijd van het nieuwe jaar. 

Ik ben ook aan het terugkijken. Alleen wat ruimer in de tijd. Minstens twintig jaar geleden maakte ik een reis door Thailand, onder meer in de zogenaamde Gouden Driehoek in het uiterste Noorden. Dat ligt tussen de landgrenzen van Laos en Myanmar. Die tocht maakte een grote indruk op me. Ik knipte veel foto's. Achteraf heb ik twee grote favorieten. Die wil ik graag laten zien.


Wat ik zelf zo mooi vind aan de foto's, is de intimiteit die ze uitstralen. Dat lukt me bijna nooit om dat te vangen.Ik bedoel niet de intimiteit van eventuele spaarzame kledij, maar vooral de expressie van binnenuit, zonder voorbehoud.  


Dan doe ik er ook nog een foto bij die ik in december nam van iemands rug tijdens het schaatsen. Zij was gevallen en had zich weer overeind gehesen. Op de foto zie je nog net hoe de knokkel boven haar pink wit was weggetrokken. Dan zie je sumier de worsteling van het lichaam om weer in balans te komen. Tenminste, dat verbeeld ik me dan. 


Foto's zeggen soms meer dan een gesprek. Bij een gesprek hanteren we meer of minder vaste codes. Hoewel, met de toename van de beeldenwereld geldt dit ook steeds meer voor het fotogenre. Je ziet dan aan de houding op de foto hoe zijzelf denken erop hun best uit te zien. Dat vind ik leuk om te observeren.    

Die codes zie je nog niet bij kinderen. Daarom, Els, vond ik die foto van je fotograferende kleindochter zo mooi, herinner ik me. Die ernst en die concentratie. Dat laten we niet zo vaak zien, of we overdrijven het weer voor de foto.  Daarom zijn kinderfoto's vaak zo leuk, omdat veel kinderen nog weinig verbloemen.
Bij het fotograferen vraag ik meestal om toestemming, of ik fotografeer iemand op de rug. Laf of ethisch? Ik houd gepaste afstand, tenzij het kinderen zijn of volwassenen die heel spontaan reageren op mijn toestel.  Alsof je anders inbreuk doet op iemands privacy.

Ik ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan. 
Groetjes van Sonja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten