zaterdag 16 februari 2013

Poorten

Dag Helga, dag Els,

Dank voor jullie leuke reacties op mijn meer en minder gelukte foto's.

Deze week viel ik voor de combinatie van teksten en poortjes in de stad.
Wat heeft Leiden toch een rijke cultuur, ook op dit thema.


Tussen de bordjes Pelgrim Poort en Eigen Weg bestaat natuurlijk geen echt verband. Maar ik hoor Frank Sinatra al zingen: I did it my way. Al die pilgrimfathers zochten in 1609 ook al hun eigen weg. 
And so do I, voeg ik er anno nu aan toe.


Een ander sfeervol poortje heeft de leuke naam: Gekroonde Liefdepoort. Ook lees je dat Jan Steen hier heeft gewoond. Ik kreeg verheven beelden over hoofse liefde. Op internet vond ik slechts één uitleg. Gekroonde liefde zou betaalde liefde zijn. Schipperden ze toen ook al met de taal? In de herberg van Jan Steen kon je [de mannen wel te verstaan] eten en slapen, met of zonder (betaald) gezelschap.

Groetjes van Sonja Samsung

4 opmerkingen:

  1. prachtige foto's, vooral de kleuren vind ik geweldig sfeervol. die eerste vind ik heel mooi van compositie, het vlak perfect verdeeld in 1/3 en 2/3, dat werkt dus echt! verder geeft de schaduw van de bladeren op de muur een verstild, beetje meditatief effect...
    de kleuren van het tweede beeld zijn heel anders, mooi die drie paars-tinten naast elkaar met dat doorkijkje in het midden.... doordat je de nadruk op de tekst wilde leggen heb je een heel bijzondere invalshoek gekozen, waarbij de onderkant van de deur ontbreekt. spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het voor het meeste met Helga eens, maar voor mij had de onderste foto best afgesneden mogen worden net boven de gemetselde rand, had hem voor mij denk ik nog krachtiger gemaakt, ik heb al diverse malen met een papiertje voor mijn beeldscherm gezeten. En inderdaad wat biedt Leiden ontzettend veel leuke plekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja daar heb je een punt, els, in dit geval is een vierkant formaat misschien wel mooi, dan valt dat bord bovenin meteen weg, dat leidt toch een beetje af van het hoofdonderwerp.

    helga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, de foto wordt dan rustiger, maar ook wordt het muurtje mooier. Die rand komt dan beter uit.
    Vierkant of andere rechthoek ga ik nog uitproberen. Om te zien wat voor effect dat heeft.
    Dank voor jullie commentaar.

    BeantwoordenVerwijderen